Staatsopera van Tatarstan brengt Puccini's Tosca

Scroll naar beneden voor scènefoto's en het verhaal!

"Puccini stelt hoge eisen aan de uitvoerenden"

Op zaterdag 10 november brengt de Staatsopera van Tatarstan een van de meest uitgevoerde opera’s ter wereld naar de Agnietenhof: Tosca. Een meeslepend verhaal over jaloezie en wraakzucht, met in de hoofdrollen zangeres Floria Tosca, haar geliefde schilder Cavaradossi en de sinistere politiechef Scarpia. Giacomo Puccini tekende de karakters muzikaal zeer scherp en stelt daarmee hoge eisen aan de uitvoerenden. De Staatsopera van Tatarstan neemt daarom een aantal van de beste Russische solisten mee om het meeslepende drama tot leven te brengen.

Tosca: Rome door de ogen van componist Puccini

De componist Puccini was een vurig liefhebber van details en besteedde veel tijd aan het zoeken en vinden van historisch correcte geografische locaties voor zijn opera’s. Het toneelstuk Tosca gaf hem de gouden kans om een historisch zeer zorgvuldig geplaatste opera te schrijven. Hoewel Puccini Toscaans was door geboorte, kende hij de Italiaanse hoofdstad op zijn duimpje, de première van de opera Tosca vond dan ook plaats in Rome. Hieronder leest u wat meer over het verhaal van de opera en de locaties waar het zich afspeelt.

De schrijver Sardou laat de handeling van het spel in drie contrasterende plekken plaatsvinden: de kerk van Sant'Andrea della Valle, het uitgebreide Palazzo Farnese in de directe omgeving en de commandopost Castel Sant'Angelo over de Tiber. Deze beroemde gebouwen hebben de tand des tijds weten te doorstaan en zijn vandaag de dag nog te bezichtigen.

AKTE I

Tosca opent met de ontsnapte gevangene Angelotti struikelend in de kerk van Sant'Andrea della Valle, in het hart van Rome. Hij zoekt de Capella Attavanti (de privé-kapel van zijn zus de Marchesa).

Locatie De Kerk van Sant’Andrea della Valle
De naam van de kapel bestaat alleen in Sardou’s fantasie. Echter is de kerk wel een echte locatie in Rome en een oase van rust in het midden van het hectische centrum. De kapel waarop Sardou’s fantasie gebaseerd is, is nogal donker en beschikt over meer ingetogen religieuze schilderijen. De donkere hoeken in de kapel moeten perfect zijn geweest als Angelotti's schuilplaats.

AKTE II

Als Scarpia de gevangene Angelotti eenmaal op het spoor is, is er geen houden meer aan. Maar in plaats van het najagen van de ontsnapte gevangene door de straten van Rome, gokt hij op Tosca's jaloezie om hem te vangen. Na de scènes in de kerk, komen we terecht in het Palazzo Farnese, alwaar Scarpia een appartement bewoond. Zangeres Tosca, een lokale beroemdheid, had toevallig een optreden in de tuinen van het paleis die avond. Het Palazzo ligt tussen de rivier de Tiber en de kerk, een enorme renaissance villa, oorspronkelijk gebouwd voor de familie Farnese, een van de machtigste en invloedrijkste dynastieën van de Renaissance.

Locatie Palazzo Farnese
Het is niet zeer waarschijnlijk dat een ambtenaar zoals Scarpia een appartement in het Palazzo gehad zou kunnen hebben. Maar het is zeker een suggestief bouwwerk, omlijst door een indrukwekkend plein. Er gaan uitgestrekte binnenplaatsen achter de indrukwekkende voorgevel schuil en in de tuinen die zich uitstrekken aan de achterkant zong Tosca haar feestelijke cantate in Akte II (met Scarpia luisterend vanuit zijn kamers boven).

AKTE III

De opening van de Slotakte van Tosca is een van de meet suggestieve in het repertoire van Puccini. Het luiden van de klokken over Rome die in de vroege ochtend te horen moeten zijn geweest, is ook vandaag de dag nog vast te stellen en dus helemaal correct. Een Romeinse dichter, ene Luigi Zanazzo, schreef de authentieke tekst van het half gehoorde lied van de schaapsherder. Het zorgt voor een kalme opening naar een gewelddadige finale in Castel Sant’Angelo.

Locatie Castel Sant’Angelo
Anders dan in Tosca's tijd, wanneer velden het kasteel omgeven, racen er nu auto’s langs de rivierbedding. Desondanks blijft de spookachtige vrede die Puccini zo briljant omschrijft redelijk bewaard.