Charkov City Opera & Ballet - Aïda

Vrijdag 1 februari | 20.00 uur

Dat liefde sterker is dan vijandschap bewijst de componist Verdi in zijn exotische opera ’Aïda’. Het verhaal leent zich voor spectaculair theater met als hoogtepunt de ’Triomfmars’. Toch is ’Aïda’ een intiem en ontroerend drama.

De Egyptische legeraanvoerder Radames mag na zijn overwinning op de Ethiopiërs trouwen met koningsdochter Amneris. Intussen houdt hij van haar slavin Aïda, dochter van de overwonnen Ethiopische koning. Dat kwetst Amneris en als Radames dan ook nog een militair geheim verraadt, blijkt dat Aïda en hij elkaar, gelijk aan Romeo en Julia, trouw zullen zijn tot in de dood.

Wie Verdi’s muziek hoort waant zich in het oude Egypte en ziet de liefde bloeien. De opera wordt onder regie van Marc Krone, muzikale leiding van Jeroen Weierink en in samenwerking met een Nederlands artistiek team naar de theaters gebracht.

Tijdschrift ELEGANCE stelde vijf vragen aan dirigent Jeroen Weierink:

1 Hoe kwam deze bijzondere samenwerking tot stand?

"Ik deed de afgelopen jaren aardig wat ervaring op als dirigent in Oost-Europa en zodoende werd ik benaderd om met de Charkov City Opera voorstellingen naar Nederland te brengen. Samen met een Nederlands artistiek team ben ik daar naartoe getogen om mooie producties te maken, die we nu door het land heen spelen."

2 Hoe heeft zich die samenwerking ontwikkeld?

"In het begin keken ze ons met een schuin oog aan. ‘Wat komt daar nu? Wie komt daar uit het westen om ons daar te laten spelen?’ Toch sloeg die afwachtende houding snel om. Ik waardeer de muzikale kwaliteiten van de musici enorm en dat liet ik ook oprecht merken. Daarbij geef ik de mensen ook het recht op initiatief om die traditionele hiërarchie te doorbreken. Het moet niet enkel zijn wat de dirigent wil. Het is een heel prettige samenwerking geworden. Na vier intensieve producties voelt het alsof we familie zijn."

3 Wat was de grootste verrassing in Oekraïne?

"Dat het land zoveel fantastische zangers heeft. Het puilt uit van prachtige operastemmen. Stemtechnisch zijn de opleidingen daar van hoog niveau. Wat een beetje achterblijft is het acteren tijdens de opera, daar zijn we in West-Europa weer erg goed in."

4 Dit jaar zien we De parelvissers en Aida.

"Vorig jaar ging De Parelvissers in première met een spectaculair decor en onlangs was ik zes weken in Charkov om Aida neer te zetten. Waanzinnige kostuums, met een heel bijzondere enscenering."

5 Grote producties, hoe zwaar is dat op tournee?

"Touren met deze mensen vind ik één van de leukste dingen die ik doe. Wel is het behoorlijk zwaar. Een uitdaging voor het technisch team en de zangers hebben elke avond te maken met een andere akoestiek. Dat lukt goed, maar het vergt altijd een repetitie om goed voor de dag te komen."